De eerste stap

De eerste stap werd gezet op 19 april 2014 met de start van Smakelijk Breda. Een persoonlijke blog van journalist Dex Bos waar Bredase eettips werden gedeeld met vrienden en familie. In de blogs werden gerechten omschreven die in de smaak vielen, bijgestaan door enkele foto’s. Binnen enkele maanden groeide het aantal volgers op social media met duizenden. Uiteindelijk bereikte Smakelijk Breda binnen een jaar tienduizend volgers op Facebook en Instagram.

Van blog naar platform

Smakelijk Breda werd voor Bos een ‘dure hobby’ en daar moest iets op verzonnen worden. Daarom werd in 2015 Smakelijk Breda uitgebreid met een nieuwe layout, nieuwsberichten en online restaurantgids. Restaurants konden zich middels een abonnement aansluiten in ruil voor nieuwsberichten, restaurantblogs en een vermelding in de restaurantgids. Hetzelfde jaar sloten vijftig restaurants zich aan, een jaar later verdubbelde het aantal.

Restaurantweek

Begin 2017 werd de eerste Smakelijk Breda Restaurantweek georganiseerd. Geen 3-gangen voor €27,50, maar 4-gangen voor €35 met als doel Bredanaars kennis te laten maken met een culinaire avond uit. Deelnemende restaurants betalen voor deelname geen prijs per couvert, enkel inschrijfgeld voor lokale marketing. Reserveren kan direct via de desbetreffende restaurants. Zowel in 2017 als in 2018 genoten duizenden gasten van de Bredase restaurantweek.

Eerste franchise

In mei 2017 was de aftrap van Smakelijk Maastricht, de eerste franchise in samenwerking met Chapeau Magazine. Deze toonaangevende uitgever uit Maastricht brengt al ruim 20 jaar een glossy magazine uit over het goede leven in Limburg. Met het opgebouwde bereik, netwerk en bekendheid was Chapeau de ideale partner voor een uitrol in Limburg. Inmiddels zijn veel gerenommeerde  restaurants aangesloten, waaronder sterrenrestaurants als Beluga** en Château Neercanne*.

In de media