De Comedie haalt bitterbal van kaart na complete verbouwing

De Comedie, de zaak met hét ‘kijkterras’ van Maastricht, sloot eind januari haar deuren voor een giga-verbouwing. Tijdens de Vasteloavend werd er nog eens goed afscheid genomen van De Comedie zoals we die kenden en daarna ging de schop erin. Inmiddels is de zaak alweer twee weken open en het resultaat mag er wezen!

,,Echt alles is er uit geweest, alleen de belijning van het plafond is hetzelfde gebleven”, vertelt een van de heren achter de bar. En dat zie je ook, niets is zoals ik het me kan herinneren. Ieder tegeltje, iedere plint, alles is nieuw. De zaak is strak, wit en modern ingericht en straalt een ware bistro-allure uit. Ook het terras is onderhanden genomen: tafels, kussens en de luifel zijn spiksplinternieuw.

,,Na 12 jaar waren we toe aan wat nieuws’’, vertelt Ellen Franssen, eigenaresse van de zaak. ,,Voordat we hier De Comedie begonnen zat er op deze locatie een club. Die sfeer hing er eigenlijk nog altijd en daar wilden we van af.”

Parijs

Het nieuwe in- en exterieur van De Comedie is geïnspireerd door de Franse hoofdstad. De ontwerpers van de ‘nieuwe Comedie’ zijn meerdere keren in Parijs geweest om inspiratie op te doen, zowel voor het interieur van de zaak als de vernieuwde menukaart. Want ook deze is helemaal omgegooid. De gerechten op de dinerkaart kosten allemaal tussen € 14,50 en € 15,50 met enkele uitschieters naar boven. Op de lunchkaart vinden we onder andere hamburgers en broodjes en ook de gerechten van de avondkaart zijn gewoon ’s middags te bestellen.

Bijzonder is wel dat ze de bitterbal van de kaart hebben gehaald. ,,Bitterballen passen nu eenmaal niet bij de Parijse stijl, uiteraard hebben we tal van andere lekkernijen voor bij een goed glas wijn of een lekker glas bier’’. Dat is nog eens een horecaconcept tot in de puntjes doorvoeren!

De verbouwing van hun zaak hebben Ellen en haar man overigens niet alleen gedaan. Iedereen van het team van De Comedie mocht, als ze dat wilden, helpen bij de verbouwing. De tekeningen en ontwerpen voor de nieuwe zaak zijn door Ellens echtgenoot en Stefan Hardy, een medewerker van De Comedie, gemaakt en ook de nieuwe huisstijl komt uit eigen keuken.

Wie goed oplet ziet binnen bij De Comedie een brievenbus met daarnaast een aantal ansichtkaarten hangen. Deze kaarten worden standaard bij de rekening gegeven en zijn voor gasten om als aandenken naar huis te sturen. Het opsturen van de kaarten regelen ze bij De Comedie, je hoeft de ansichtkaarten alleen zelf te schrijven en in de grote brievenbus te deponeren.